Mamo! Naucz mnie czytać!

Zbawienny wpływ nauki czytania na rozwój dzieci

Wczesna nauka czytania to dość zaskakujący temat, szczególnie na początku terapii logopedycznej. Nierzadko rodzice przecierają oczy ze zdumienia, kiedy proponuję im korzystanie z tej stymulacji.

Po co męczyć dziecko czytaniem tak wcześnie?

Mnie nauczono w wieku 6 lat i wszystko jest w porządku.

Moje dziecko ma jeszcze czas, chcę pozwolić mu korzystać z dzieciństwa.

To tylko niektóre z reakcji mam lub ojców. Tego rodzaju podejście jest efektem patrzenia na naukę czytania przez pryzmat osoby dorosłej – która postrzega to, jako niezwykle mozolny, wymagający i trudny proces. Wynika to, ze skomplikowanego sposobu nauki czytania, która do tej pory funkcjonuje w standardowej szkole. Dziś nauka czytania może być dla dziecka zabawą i rozrywką, a odczytywanie znaków w postaci liter jest tylko efektem ubocznym.

wczesna nauka czytania

Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania® uwzględnia etapy rozwoju mowy i możliwości percepcyjne dzieci. Droga do poznania tajemniczego świata liter jest ustanowiona względem stopnia trudności artykułowanych głosek oraz zróżnicowania ich obrazów graficznych. Chodzi o to, że przedstawiamy dzieciom sylaby od najłatwiejszych do najtrudniejszych pod względem ich wyglądu oraz sposobu wypowiadania. Dodatkowo, dzieci są żywo zainteresowane światem liter, ponieważ nadajemy im konkretne znaczenie, dzięki czemu dużo łatwiejsze jest ich dekodowanie. Mówimy:

– Lekarz bada. Jaś mówi: A!

wczesna nauka czytaniawczesna nauka czytania

Dziecko wiąże obraz warg nauczyciela z zaprezentowanym rysunkiem, zapisaną literą, dźwiękiem tej litery oraz wizualizacją samogłoski (gesty artykulacyjne – samogłoska A – należy uchwycić brodę palcem wskazującym i kciukiem, pociągnąć energicznym ruchem w dół). W ten sposób dziecko poznaje świat pisma z różnych źródeł: czuciowo-kinestetycznych, wzrokowych i słuchowych. Dochodzi wówczas do integracji międzyzmysłowych w mózgu, co ułatwia zapamiętywanie wzorów literowych.

Wczesna nauka czytania – korzyści

Badania neuropsychologów dowiodły, że wczesna i wszechstronna stymulacja językowa dzieci, kształtuje przewagę lewej półkuli mózgu w procesach werbalnych. To pozwala na:

  • czytanie ze zrozumieniem i w konsekwencji skuteczne uczenie się, co jest podstawą do osiągania sukcesów w szkole;
  • osiąganie prawidłowej artykulacji głosek;
  • formowanie intelektu dziecka;
  • efektywniejszą naukę języka obcego, po opanowaniu języka macierzystego w formie mówionej i pisanej;
  • unikanie błędów ortograficznych;

 

Myślę, że nie muszę was dalej przekonywać do tego, że warto wcześnie zacząć przygodę z czytaniem. W następnym wpisie przedstawię zasady i sposoby na wprowadzanie dzieci w świat liter.

 

Źródła:

Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2015.
Cieszyńska J., Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków 2013.
Cieszyńska J., Metody wywoływania głosek, Kraków 2012.
Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, pod red. M. Błasiak-Tytuły, A. Siudak, Kraków 2018.

Obrazki pochodzą z pomocy dydaktycznych Samogłoski Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej oraz Zestaw Samogłoski Arson.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zadzwoń